Privacyverklaring Quadrant Notarissen
Deze
verklaring geeft informatie over hoe ons kantoor omgaat met persoonsgegevens
die in het kader van de werkzaamheden en dienstverlening worden verwerkt.
Onze contactgegevens
Naam
kantoor: Quadrant
Notarissen Coöperatief UA
Adres: Zeestraat 62
Postcode en plaats: 2518 AC Den Haag
e-mailadres: info@qnotarissen.nl
Onze dienstverlening
Ons kantoor vraagt uw persoonsgegevens alleen
op voor de volgende doelen:
·
het
uitvoeren van opdrachten voor advies of andere diensten;
·
om
te voldoen aan wettelijke taken en verplichtingen; of
·
voor
de doelen waar u specifiek toestemming voor heeft gegeven.
Uw gegevens worden niet zonder uw toestemming
voor andere doelen verwerkt.
Persoonsgegevens
worden opgevraagd voor het opmaken van een notariële akte of voor het uitvoeren
van een andere opdracht.
Regels persoonsgegevens
bij notariële akten
Als
ons kantoor een notariële akte opmaakt met uw persoonsgegevens, moet de notaris
zich aan wettelijke regels houden. Deze hebben invloed op de verwerking van
persoonsgegevens:
1.
De
notaris moet bepaalde (persoons)gegevens verplicht in de akte zetten. Uw
gegevens worden dus op een wettelijke grondslag verwerkt.
2.
De
notaris moet de ondertekende akte met uw persoonsgegevens verplicht eeuwig
bewaren.
3.
Zodra
de akte door de notaris is ondertekend, wordt het een officieel bewijsstuk. Dan
mag er niets meer aan veranderd worden, ook niet als de persoonsgegevens niet
kloppen. Als er wijzigingen nodig zijn, moet de notaris een nieuwe akte maken
waarin de wijziging staat.
4.
De
notaris moet bepaalde (persoons)gegevens verplicht controleren in de
Basisregistraties Personen (BRP), Handelsregister en Kadaster.
5.
De
notaris moet verplicht uw identiteit controleren. Hij moet daarvoor een geldig
identiteitsbewijs van u opvragen, De notaris is één van de weinigen die dit ook
mag kopiëren met alle gegevens die erop staan.
6.
Uw
persoonsgegevens vallen onder het beroepsgeheim van de notaris. Onbevoegden
krijgen geen toegang tot de gegevens.
Persoonsgegevens bij adviezen en overige diensten
Voor wat betreft andere verwerkingen dan die waartoe wij op grond van de
wet verplicht zijn, zijn de volgende categorieën te onderscheiden:
1. Het opvragen, verzamelen,
raadplegen, gebruiken, opslaan en vastleggen van persoonsgegevens.
2. Het verstrekken van
persoonsgegevens door middel van doorzending aan overige bij het dossier
betrokkenen.
3. Het verstrekken van
persoonsgegevens door middel van doorzending aan (openbare) registers.
4. Het verzamelen, vastleggen
en gebruiken van persoonsgegevens voor eigen gebruik.
Voor de overige verwerkingen van persoonsgegevens door ons kantoor geldt
dat wij persoonsgegevens verwerken die noodzakelijk zijn ten behoeve van de met
u overeengekomen dienstverlening, waaronder het verzenden van documenten en
facturen van werkzaamheden. Ten behoeve van deze dienstverlening vragen wij met
uw toestemming de benodigde gegevens op. Welke gegevens dit zijn, hangt af van
de overeengekomen dienst. Deze persoonsgegevens kunnen zijn: uw NAW-gegevens,
uw geslacht, uw Burgerservicenummer (BSN) en overige gegevens die op uw
identiteitsbewijs staan, uw geboortedatum en geboorteplaats, uw burgerlijke
staat, de persoonsgegevens van uw gezins- of familieleden. Soms geldt ook hier
een wettelijke verplichting om uw gegevens te controleren, zoals bij het legaliseren
van uw handtekening.
Bron van verwerkte persoonsgegevens
Als ons kantoor persoonsgegevens van u verwerkt, die wij niet van uzelf
hebben verkregen, dan zal dat altijd gebeuren in het kader van de ons
verstrekte opdracht. De bron van die gegevens zal dan één van de volgende zijn:
1. Basisregistrate
Personen (BRP)
2. Openbare registers,
waaronder het Kadaster en het Handelsregister;
3. Makelaar of andere adviseur
(zoals een advocaat, belastingadviseur of accountant) in verband met een
overeenkomst waarin u één van de partijen bent of bij welke partij u een
functie vervult, zoals bijvoorbeeld bestuurder of toezichthouder;
4. Openbare bronnen (internet).
5. Doc
Direkt, (de centrale bewaarplaats voor notariële
akten).
Doorgeven van uw
persoonsgegevens
Ons
kantoor geeft uw persoonsgegevens alleen aan anderen (derde partijen) door als
dat wettelijk verplicht is of als dat echt nodig is om de werkzaamheden uit te
voeren.
Ons
kantoor verstrekt persoonsgegevens aan de volgende ontvangers:
• Kadaster;
• Kamer van Koophandel;
• Belastingdienst;
• KNB;
• eventueel collega notarissen;
• door u ingeschakelde adviseurs;
• verwerkers van persoonsgegevens (externe leveranciers, zoals ICT-dienstverleners) waarmee door Quadrant Notarissen een verwerkersovereenkomst is gesloten.
Persoonsgegevens
worden door ons kantoor niet doorgegeven buiten de EU of aan een internationale
organisatie.
In het kader van onze dienstverlening zal os kantoor uw emailadres mogen gebruiken in e-mailberichten waarbij ook de voor deze dienstverlening relevante derden worden betrokken (zogenaamde CC berichten), bijvoorbeeld uw contractspartij, adviseur of andere belanghebbenden.
Bewaren van uw
persoonsgegevens
Uw
persoonsgegevens worden door ons kantoor niet langer bewaard dan nodig voor het
doel waarvoor zij zijn verzameld, voor het uitoefenen van wettelijke taken en
het nakomen van wettelijke verplichtingen of het uitvoeren van overeenkomsten
(denk aan verjaringstermijnen). Bewaartermijnen uit wettelijke bepalingen zoals
de Wet op het notarisambt en de archiefwet zijn van toepassing. Notariële akten
worden eeuwig bewaard.
Uw rechten ten aanzien
van door ons verwerkte persoonsgegevens
Wanneer
uw persoonsgegevens door ons kantoor worden verwerkt kunt u op grond van de
Algemene Verordening Gegevensbescherming van de onderstaande rechten gebruik
maken.
Dit
doet u door een (liefst schriftelijke) aanvraag via de contactgegevens uit deze
privacyverklaring. Voor wij uw aanvraag inwilligen, zullen wij u eerst
identificeren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs.
Recht van inzage van de
betrokkene
U
kunt altijd opvragen welke persoonsgegevens ons kantoor verwerkt, voor welk
doel dat is en hoe lang deze bewaard
worden. Mogelijk is er een wettelijke grondslag waardoor we niet op uw verzoek
in kunnen gaan, wij zullen dit beoordelen en u hierover informeren.
Recht op rectificatie
Wanneer
u meent dat bepaalde gegevens niet correct zijn verwerkt, heeft u het recht
rectificatie van deze gegevens te vragen. Als dit gaat om gegevens in een
notariële akte, is dat niet mogelijk en zal een nieuwe akte moeten worden
opgesteld als aanvulling op de onjuiste akte.
Recht op gegevenswissing (recht op ‘vergetelheid’)
Wanneer
u wilt dat uw persoonsgegevens worden verwijderd, kunt u hiervoor een verzoek
indienen. Staan de gegevens in een notariële akte, dan mag de notaris deze niet
verwijderen.
Recht op beperking van
de verwerking
Wanneer
u de verwerking van persoonsgegevens door ons kantoor wil beperken (in
afwachting van door u gevraagde rectificatie van uw persoonsgegevens, gemaakt
bezwaar tegen verwerking of omdat u juist niet wil dat gegevens worden
verwijderd ondanks dat de verwerking onrechtmatig is) kunt u hiervoor een
verzoek indienen.
Recht op
overdraagbaarheid van gegevens
Wanneer
uw persoonsgegevens niet worden verwerkt voor een notariële akte en u de
persoonsgegevens wil overdragen naar een andere dienstverlener kunt u hiervoor
een verzoek indienen. Een dergelijke overdracht is overigens niet altijd
mogelijk, aangezien wettelijke notariële plichten zich hiertegen kunnen
verzetten.
Mogelijke beperkingen
in het uitoefenen van uw rechten op basis van de Algemene Verordening
Gegevensbescherming
Ons
kantoor stelt alles in het werk om te voldoen aan uw rechten op basis van de
Algemene Verordening Gegevensbescherming. Het kan echter voorkomen dat deze
rechten in conflict zijn met andere wettelijke bepalingen zoals de Wet op het
notarisambt. Mocht de notaris om die reden niet aan één van de genoemde verzoek
kunnen voldoen, dan wordt u hiervan schriftelijk op de hoogte gesteld.
Klachten over de
verwerking van uw persoonsgegevens door ons kantoor
Wanneer
u klachten heeft over de verwerking van persoonsgegevens door ons kantoor dan
horen wij dit graag via info@qnotarissen.nl. U heeft ook het recht een klacht
in te dienen bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Hiervoor
kunt u terecht op de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.